Muzyka


"Drzewo Światów. Opowieści czterech szamanów"
Opowieści "Drzewo Światów" powstały z fascynacji szamanizmem syberyjskim i wierzeniami dawnych ludów zamieszkujących obszary od Arktyki po Mandżurię. To jednak nie etnografia, a baśnie. O przodkach, przeznaczeniu, odwadze i smutku, o znajdowaniu własnej drogi. Radosne i takie, które mogą zaboleć. Porywające. Bliskie nam, ludziom cywilizacji Zachodu. Tam, w krainie stepów, magia była, jak codzienność.... Książka z opowieściami powstała dzięki współpracy Macieja Panabażysa, Moniki Jędrzejewskiej, Lucyny Olszewskiej, Beaty Misiewicz oraz Agnieszki Kozaczki-Gralak, autorki wzruszajaących ilustracji. Płyta, dołączona do książki, jest muzyczną przestrzenią tych opowieści, w której głosy natury wtapiają się w soczyste ambientowe brzmienia elektroniczne. Projekt dojrzewał długo i konsekwentnie, w głębokiej miłości, poświęceniu, w magii płynącej ze szczerego wspierania się na wzajem. Doświadczaliśmy przemiany duchowej. Tworzyliśmy i odkrywaliśmy siebie....

"Jaskółka"
Materiał zawarty na tej płycie to pieśni starosłowiańskie ujęte w przestrzeniach brzmień elektronicznych. Jest to muzyka, którą skomponowałam do spektaklu "Jaskółka", stworzonego według opowiadania Rosyjskiego pisarza Iwana Turgieniewa "Żywe relikwie". Premiera spektaklu odbyła się w grudniu 2009 roku w Teatrze Rampa w Warszawie. Wspaniała reżyserija wraz z pomysłami scenograficznymi naszej Wielkiej Niestrudzonej Artystycznej "Ma" Żanny Gerasimowej, bezcenny czas, pełen nowych doświadczeń, spędzony w Jej towarzystwie oraz w towarzystwie Bogini Śpiewu Ludowego Swetlany Butskiej i, nareszcie, głębokie doświadczenie Magicznej wymiany Energii wspólnie z niezwykle utalentowaną bohaterką spektaklu,aktorką Brygidą Turowską-Szymczak - to wszystko ogromnie zainspirowało mnie nie tylko do stworzenia szaty muzycznej spektaklu, ale pomogło odnaleźć się w roli wokalistki i aktorki zarazem. Wystąpienie jednocześnie w tych trzech postaciach było i jest dla mnie prawdziwym wyzwaniem. A czy udało się?.. Opinia należy do Państwa. A zatem - zapraszam serdecznie Państwa do Teatru Rampa!

"Barwy"
Obecnie w swojej twórczości Roksana Vikaluk nawiązuje głównie do kultury narodu ukraińskiego, jego starodawnych tradycji, sięgających jeszcze czasów pogańskich. Traktując z należytym szacunkiem i pokorą melodię ukraińską, nadaje jej współczesny charakter, wykorzystując instrumenty elektroniczne oraz tworząc aranżacje właściwe dla XXI wieku. Nieustannie poszukuje nowych form wypowiedzi muzycznych. Jej sposób aranżacji i wykonania utworów są bardzo zróżnicowane - od śpiewu a cappella, poprzez delikatną harmoniczną koloryzację, na tle której w pełni brzmi pieśń, aż do kilkunastominutowych form elektroniczno-wokalnych, tworzących rodzaj spektaklu - słuchowiska muzycznego. Obrazowość to cecha podstawowa w muzyce tworzonej i wykonywanej przez Roksanę Vikaluk:"Jest to płyta "spontaniczna", nagrana pod czas jednego z moich pierwszych występów solo. Mroczne klimaty elektroniczne na przemian z przejrzystością brzmienia fortepianowego... refleksyjność dumkiukraińskiej... żart i powaga pieśni obrzędowej... Są to Barwy. Barwy mojegoświata...."

"Mizrah" - Refleksje Wschodnie, Zachodnie Inspiracje.
Materiał zawarty na płycie "Mizrah" przedstawia bardzo oryginalny rodzaj muzyki. Trudno jest go zaklasyfikować. Z pewnością najważniejsze wydają się trzy elementy: po pierwsze - materiał wyjściowy, który stanowią tematy muzyki wschodniej ludowej oraz oryginalne kompozycje Roksany opracowane w sposób dość bliski jazzowi; po drugie - jazzowa "baza" oraz po trzecie - bardzo specyficzny śpiew artystki, który w sposób naturalny sięga do wschodnich korzeni. Muzyka, którą wykonuje kwintet, może być nazwana odmianą "world music"; wykorzystywanie tematów zapożyczonych z muzyki ukraińskiej, żydowskiej, tatarskiej jest także elementem, który pozwola na zaliczenie tych utworów do "muzyki etnicznej":"Jest to płyta, nagrana z moim pierwszym zespołem MIZRAH w składzie: R. Borowski - fl., P. Aleksandrowicz - gtr., W. Traczyk - b., M. Trela - dr. Najpierw wystąpiliśmy w ramach konkursu festiwalowego "Nowa Tradycja" (2002) A wynikiem była nagroda specjalna w postaci nagrania płyty... Są to klimaty mocno jazzujące, a inspiracją posłużyły nam tematy ludowe: ukraińskie, żydowskie, polskie... a nawet mantra hinduska :-)"